Kattegattleden – Region Halland

img_3034IMG_6658IMG_6413IMG_6665IMG_6772IMG_6783

Kattegattleden, sveriges nye nasjonale sykkelvei byr på både kultur og natur underveis. Turen innbyr til akkurat passe mosjon og fantastisk utsikt, og ruta er stappfull av hyggelige overraskelser. Hva med en aktiv ferie, med utsikt fra sykkelsete? Den svenske kystidyllen er verdt noen tråkk.

Kattegattleden er sveriges første nasjonale sykkelvei, som strekker seg 37 mil fra Gøteborg i nord til Helsingborg i sør. Den åpent i fjor og er allerede blitt en populær attraksjon. Å oppleve Sveriges kystlinje fra sykkelen er en flott måte og feriere på. Turen er vakker og naturnær, underveis passerer man alt fra slott, strender, skog, enger, møller, byer, kuer, elver og små tettsteder. Det krever litt innsats, men så blir du sprek på kjøpet!

Dag 1

Vi startet turen på sentralstasjonen i Gøteborg og syklet raskt i retning sørover langs havet. Sykkelveien er merket godt under hele ruta og det var aldri vanskelig å finne ut av hvilken vei man skulle. Før vi beveget oss helt ut av Gøteborg stoppet vi for lunsj på den Rödasten kunsthall, som er et kultursenter som tilbyr alt fra samtidskunst til konserter på kveldstid. Etter lunsjen fikk vi selskap av noen mørke skyer med fylt med regn, de fulgte oss hele veien ned til Sarö og Kungsbacka.

Gjennomvåte ankom vi Kungsbacka den kvelden, tilfredse med og ha tilbakelangt 3,5 mil av strekningen. Horisontalt regn og motvind var ikke akkurat det jeg hadde sett for meg når jeg ble forespeilet turen, men samtidig så er det skandinaviske været så uforutsigbart at man må ta høyde for at det ikke er sol og 20 grader hver dag. Så fort det ble opphold og vi tørket opp så var alt glemt, da var det skjærgårdsliv og havutsikten som opptok oppmerksomheten vår.

Dag 2

IMG_6457img_2779IMG_6481IMG_6453IMG_6490 IMG_6494IMG_6533

Vi starter dagen med et besøkt til Tjolöholm slott rett utenfor Kungsbacka. Dette var en gang i tiden sveriges rikeste familie, Dicksonfamilien, sitt spartanske sommersted hvor de avholdt fester og tilstelninger for fiffen. Tradisjonene er blitt bevart siden den gang, rent bortsett fra at slottet nå er åpent for allmennheten. Hver søndag kan man nyte en afternoon tea i ærverdige omgivelser og stedet kan også leies for bryllup. I de rødmalte stuene kun et steinkast fra slottet så bodde tjenerskapet. Nå er de små stuene gjort om til sommerhus som det er mulig å leie i sesongen. I storstua like ved kan man få seg en kaffe og verdens beste rabarbarapai.

IMG_6569img_2838IMG_6590

Vi forlater Tjolöholm slott og sykler sørover langs leden. Vi tenkte vært var med oss fordi det ikke regnet den dagen, men innså ikke før vi satt oss på syklene at vi kom til å måtte hamle opp med en kraftig motvind i steden. Sverige ga oss 15 sekundmeter i motvind, som vi jobbet oss gjennom de fire milene det var til den lille fiskehavnen Bua. Når vi parkerte syklene i Bua rista det i låra og svei i rumpa, men humøret var på topp, for vi hadde fått noen nye venner på veien og i Bua ventet et deilig krepsemåltid på oss.

IMG_6595IMG_6769IMG_6598

Neste stopp på ruta var Falkenberg, en akkurat passe stor by fylt med sommersjarm og personlighet. Falkenberg er mest kjent for sin flotte lakseelv som renner gjennom byen. Midt inne i byen er det også tillat og fiske uten fiskekort, mens i andre områder så må man kjøpe fiskekort, til en riktig så hyggelig pris skal vi tro guiden vår. Falkenberg kommune er også kjent for en ting til, det skambillige og blodharry varehusey Ullared, som ligger utenfor byen. Der selger de alt du kan få plass til i en bil og har i snitt 12 000 gjester hver dag. Folk stapper bagasjerom med dopapir på salg og legger igjen over 5 milliarder hvert år, det er ingen tvil om at Ullared står for en hel del av turistnæringen i kommunen. Hvis du hverken er interessert i varer på billigsalg eller laksefiske, så kan du ta turen ut til den lange og fine sandstranden som ligger ved det kjente hotellet Falkenberg Strandbad. Falkenberg har med andre ord noe for en hver smak.

IMG_6612img_2831IMG_6603IMG_6634IMG_6608img_2830IMG_6670IMG_6654

Senere den dagen setter vi syklene på en tilhenger og kjører den korte biten det er til Steninge. Der innlosjeres vi på det som må være Sveriges hyggeligste vandrerhjem, før vi inntar middagen på dagens andre slott, Wapnö slott

IMG_6685IMG_6699IMG_6684IMG_6715IMG_6704

Dag 3

Steninge vandrerhjem er et overnattingssted etter min smak. Det ligger idyllisk til rett ved havet og stedet har drøssevis av personlighet og sjarm. Vadrerhjemmet eies av de søteste og mest behjelpelige folkene jeg har møtt på lenge, de bor like bak hovedhuset og driver pensjonatet med lidenskap og kjærlighet.

Hvert rom på vandrerhjemmet er innredet i sin egen stil, jeg var så heldig og fikk Patti Smith rommet, skulle nesten tro de kjente meg. Tanken bak rommene er at de er inspirert av folk som har vandret, på et eller annet vis. Det finnes for eksempel også et Arne Næss rom og et Tove Janssons rom, alle med sitt eget uttrykk. Å bo på vandrerhjemmet er litt som og være på besøk hos en koselig tante som du har mange fine barndomsminner hos, det er så lungt og hjemmekoselig. Frokosten står også i stil til stedet, her snakker vi nybakt brød og en havregrøt som har vunnet mesterskapspriser. Alt er økologisk, kortreist og hjemmelaget, akkurat sånn vil jeg tilbringe alle mine morgener. Dessverre så måtte vi forlate Steninge og sykle videre sørover, men hadde det vært opp til meg så skulle jeg gjerne blitt der noen dager til.

IMG_6676IMG_6728  IMG_6742IMG_6743IMG_6732IMG_6752

Vi rekker ikke å sykle så langt før vi stopper på en mølle som ligger langs veien. Mølla er utslagssted for Hallandsregionens velkjente Särdals kvern syltetøy og marmelader. De har et enormt utvalg og etter et par prøvesmakinger så får både tinnved- og rabarbarasyltetøyet være med videre. Nye mil skal tilbakelegges og neste stopp på programmet er Tylösand.

IMG_6773IMG_6808IMG_6778IMG_6813IMG_6820img_2975

På vei til Tylösand så passerer vi mange dyre store hus og ruller gjennom noen fine skogholt. I Tylösand finnes noen av Sveriges dyreste tomtepriser og stedet er veldig populært for poshe badeturister. Ikke overraskende nok så finnes også et stort strandhotell med en imponerende utsikt helt nede ved vannkanten. Hotell Tylösand eies delvis av Per Gessle, fra Roxette, og er utrolig nok sveriges største galleri. Kunsten henger på samtlige vegger rundt omkring på hotellet og er vanskelig og bevege seg rundt og ikke få øye på et kunstverk. Det er verdt og ta en visitt innom kun for å gå på kunstvandring,

Hotellet har alle fasiliteter og det mangler ikke akkurat på tilbudet når det kommer til underholdning og aktiviteter. De tilbyr alt fra spa, disko, konserter, after beach drinks, kunstvandringer og barneklubb. Stranden nedenfor hotellet er flere ganger blitt kåret til Sveriges fineste strand, det er lett og forstå hvorfor.

IMG_6863IMG_6847IMG_6838IMG_6835IMG_6883IMG_6865IMG_6868IMG_6878IMG_6874

Etter en velsmakende lunsj på Tylösand Hotell så jukser vi litt igjen, og setter syklene på lasteplanet. Vi stoppet kort innom Skottorp slott for en liten fika før vi syklet ut til Skummeslövsstrand, som er et populært badested ved havet.

IMG_6907IMG_6580IMG_6960img_3143

Skummeslövstrand er del av Sveriges lengste sandstrand og den eneste bilstranden i landet. Dette har sine fordeler, siden det gjør det mye enklere og plassere den sjarmerende badstutønna, som tilhører Strandpensjonatet. Vi fikk kjørt oss noen runder i tønna, kun avbrutt av en dukkert i havet utenfor. Dette er virkelig et konsept jeg kan like!

DCIM108GOPROimg_3100IMG_6972

Siste dagen i Hallandregionen avsluttet vi med en bedre middag på Strandpensjonatet, som er listet i White guide. Det er en spise og drikke guide over de beste stedene i Sverige, og alle som får plass i guiden holder en viss kvalitet og standard. Vi fikk servert nydelig sjømat og skålte for Hallandregionens allsidige sjarm. Neste kapitel i sagaen om Kattegattleden finner sted i Skåne, men for denne gang så holder det med en smakebit av Halland.

IMG_6975IMG_6978IMG_6982

Info: Skjermbilde 2016-06-27 kl. 16.52.58

• Kattegattleden er Sveriges nye nasjonale sykkelvei og strekker seg 37 mil fra Gøteborg til Helsingborg.
  • Turen går gjennom hele Halland regionen og deler av Skåne.
  • Det er fullt mulig og ta med seg sykkelen på toget enkelte strekning, på den måten kan man dele inn sykkeletapene etter eget aktivitetsnivå og velge selv hvor langt og mye man vil sykle.
  • På hjemmesiden til Kattegattleden så finner du mer informasjon om de ulike delene av ruta og avstandene.
  • Mesteparten av ruta foregår på flat mark uten de store høydeforskjellene.

Turen til Sverige er gjennomført i samarbeid med Nordic Nomads og Visit Sweden. Det er i midlertid ikke lagt noen føringer på innholdet, som er helt og holdent mine meninger og perspektiver.